Calzetta, czyli prosta czapa oraz jak nabrać oczka metodą włoską

Czapek nigdy dość! A takich z wielkim pomponem to już w ogóle :-)

Prościutka, na grubaśną włóczkę, może Wam służyć jako podstawa do czarowania pasków, żakardów i czego tylko serce zapragnie.
Ode mnie na Mikołajki dla Was.
Miłego dziergania!

CALZETTA

Rozmiar
Pasująca na obwód głowy ok. 54-57cm.
Długość: około 22.5cm.

Włóczka
1 motek Rowan Big Wool – 100% merynos; 80m w 100g.  Oryginał wykonałam w kolorze 069 Reseda.

Druty
8mm lub inny rozmiar potrzebny do uzyskania odpowiedniej próbki, druty pończosznicze lub na żyłce 40cm.
6.5mm lub 1.5mm mniejsze niż główny rozmiar, druty pończosznicze lub na żyłce 40cm.

Inne
marker, igła dziewiarska do schowania nitek, przyrząd do zrobienia pomponów.

Próbka
11.5 oczek x 16 rzędów w 10cm ściegiem gładkim prawym wykonywanym w okrążeniach na większych drutach.

Ściegi
Ściągacz 1×1 (w okr.) – wykonywany na parzystej liczbie oczek.
Każde okr: *1 op., 1 ol.*, powt. naokoło.
Ścieg gładki prawy (w okr.) – o. prawe w każdym okr.

Techniki
Nabieranie oczek metodą włoską:

Skróty
o. – oczko/oczka; okr. – okrążenie; ol. – oczko lewe; op. – oczko prawe; 2 oprp. – dwa oczka prawe przerobione razem, pochylone na prawo; powt. – powtarzaj;  ** – powtarzaj, jak zaznaczono pomiędzy gwiazdkami.

Instrukcje
Ściągacz
Używając metody włoskiej i mniejszych drutów nabierz 52 o. Połączy, by pracować w okr., uważając, by nie przekręcić oczek.  Umieść marker, by zaznaczyć początek okr.
Pracuj ściągaczem 1×1 przez 5cm.

Czapka
Zmień druty na większe, 8mm.
Pracuj ściegiem gładkim prawym, aż czapka będzie mierzyła około 18cm od krawędzi nabrania oczek.

Zdejmowanie oczek
Okr. 1: *2 op., 2 oprp.*, powt. naokoło – 13 o. zdjęto = 39 o.
Okr. 2: o. prawe.
Okr. 3: *1 op., 2 oprp.*, powt. naokoło – 13 o. zdjęto = 26 o.
Okr. 4: o. prawe.
Okr. 5: 2 oprp. naokoło – 13 o. zdjęto = 13 o.
Okr. 6: o. prawe.

Zakończenie
Utnij nić i przeciągnij przez pozostałe oczka. Zaciśnij mocno zamykając otwór. Schowaj nitki i namocz czapkę, by ja zblokować. Jeśli chcesz, wykonaj około 5-centymetrowy pompon i solidnie przymocuj na środku.

Czapa gotowa :-)

Lete’s Knits (c) 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Proszę nie sprzedawać opisu, ani czapek wg niego wykonanych. Jednakże można opis używać
do użytku osobistego oraz w celach charytatywnych.

Fioletowy szał

Patrzę sobie czasami na te moje swetry łypiące na mnie z szafy ( jest ich dużo, więc łypią intensywnie :-) i nie mogę uwierzyć, że tam wcześniej fioletów nie było. Na swoje usprawiedliwienie mam jedynie to, że widocznie do tej pory nie widziałam na serio ciekawych odcieni. Pierwszą fioletowa włóczką było Arroyo w kolorze Borajjas. Nie jest to typowy fiolet, bo wpada lekko w róż, za to kolejny mój zakup sprawił, że przez kilka dni szczerzyłam się do siebie jak przysłowiowy do sera. Prawdziwy, mocny, ciemny, głęboki fiolet. Nie jakiś tam zalatujący wrzosem, różem czy lilią. Wpadłam na niego przez przypadek, odwiedzając sklepy włóczkowe i od razu kliknęłam „kup”. 4 motki Western Sky Knits Willow Worsted w kolorze Velvet (nawet nazwa jest idealna!). Kurczę, tylko 4 motki! Na czapkę szkoda, na komin też, co ja potem zrobiłabym z resztkami? I tak dumałam i dumałam, aż doszłam do wniosku „Co tam? Raz kozie śmierć. Ciśniemy by był sweter!”

WSK Willow jest bardzo podobna do Riosa, który można u nas kupić. Równie miękka po praniu i w cudownych kolorach, i właściwie spokojnie można je wymiennie stosować. Do tej pory Riosa dziergałam na typowej próbce 18 o. na 10 cm, lecz tym razem, by „wycisnąć” sweter rozluźniałam próbkę do 16 oczek. I wyszedł mega! Jest nadal ciepły, ale dzianina wyszła niesamowita. Lekko lejąca, miękka, no i z 4 motków zrobiłam golf. :-)

Niestety, a może i stety, włóczka na rękawach się skończyła :-) Dla mnie to nie jest wielki problem, bo bardzo lubię wszystkie rękawy, i długie, i krótkie, ale te akurat wydają mi się najbardziej praktyczne, gdy noszę golf w domu (i tak długie  podwijam).  Golf jest mocno głęboki, by mnie nie wkurzał wrzynając się w tarczycę. I rękawy i golf można spokojnie zmodyfikować, co mam też zamiar zrobić. Trochę resztek Riosów mi się po kątach wala i tak myślę, że chyba jeszcze jeden taki sweter popełnię, w paski, z długimi rękawami i bez golfu.

Opis został przetestowany, przetłumaczony i do 21-go listopada nawet jest z mega 50% obniżką z kodem loveya! A dlaczego? Lubię Was i już :-)

Miłego dziergania!