Czapka Narciarka

Na nartach to ja nie jeżdżę, ale czapki owszem dziergam. :-)

Podczas świąt, gdy cała moja familia kichała, parchała i marudziła, by nie zwariować i sobie odpocząć nabrałam oczka na czapkę dla siebie (Wojtek przyniósł do domu jakąś bombę biologiczną i wszyscy po kolei padali jak muchy na mixa „angina+zapalenie ucha+zapalenie spojówek”, mnie dopadło tylko to ostatnie). Złogów włóczkowych Ci u mnie dostatek więc, by trochę się ich na nowy rok pozbyć brałam po kolei kolejne kolory Nepala i dziergałam. Wydziergałam to:

Na następny dzień dzieciaki zobaczyły ogromny pompon, oczy im się zaświeciły i dawaj było wrzasków co niemiara: „moja!”, „moja!”. Skoro ta tak naprawdę była MOJA nabrałam oczka na czapy i dla nich.

Niestety skoro miała ta czapa być tylko dla przyjemności, nie ślęczałam przed Wordem i to, co spisałam na blogu Lete’s Knits jest jedynie tym, co pamiętam. Jednakże, jeśli ktoś jest mimo wszystko zainteresowany, poniżej zamieszczam tłumaczenie owych notatek.

Potrzebne będą:
włóczka: resztki włóczki o grubości aran „Drops NEPAL” w różnych kolorach. Na swoją czapkę zużyłam razem około 150  metrów (z pomponem), ale ta ilość może się różnić u innych dziergających.
druty: 3.75 mm i 4.5 mm na żyłce lub skarpetkowe, lub inny rozmiar potrzebny, by uzyskać odpowiednią próbkę.
inne: marker, igła dziewiarska, coś by wykonać pompon.

Rozmiar
Teoretycznie czapa powinna wygodnie pasować na dorosłą osobę o obwodzie głowy ok. 52-56 cm.

Próbka
18 oczek w 10 cm ściegiem gładkim prawym na większych drutach (ja czapki nie prałam, więc po praniu może ona być nieco większa!)

Rondo
Przy pomocy mniejszych drutów nabierz 88 oczek. Połącz, by dziergać naokoło i zaznacz markerem początek okrążenia.
Wykonaj 5 cm ściągaczem 2×2 (2 o.prawe [op.], 2 o.lewe [ol.]).
Dodawanie oczek: *11 op., 1 o. dodane (najlepiej m1)*, powtarzaj do końca okr. = 96 o.

Czapa
Zmień teraz druty na większe i rozpocznij dzierganie pasków. Na zdjęciach widać, że paski są wykonywane w następujących dwukolorowych sekwencjach:
Okr. 1 i 2: oczka prawe w kolorze 1 (C1).
Okr. 3: *1 op. (C2), 1 op. (C1)*, powtarzaj naokoło.
Okr. 4: oczka prawe w kolorze drugim (C2).
Następnie powtarzaj sekwencję zmieniając pary kolorów wedle uznania. I tak dalej…

Na schemacie to lepiej widać.

Rozpocznij zdejmowanie oczek w momencie, gdy czapa będzie miała ok. 16 cm od krawędzi, lub wedle uznania.

Zdejmowanie oczek
Tu będzie się działo :-) Pod koniec, w momencie kiedy będziecie zdejmować oczka w 4. okrążeniu sekwencji, czasami trzeba będzie przerobić dwa prawe oczka razem pochylając je na  lewo (tzw. ssk) zamiast na prawo (k2tog). Należy tak zrobić, by kolorowe „ząbki” się nie zlewały.
Okr. 1: *10 op., 2 prawe razem [2pr.]*, powtarzaj naokoło = 88 o.
Okr. 2: prawe naokoło.
Okr. 3: *9 op., 2pr.*, powtarzaj naokoło = 80 o.
Okr. 4: prawe naokoło.
Okr. 5: *8 op., 2pr.*, powtarzaj naokoło =72 o.
Okr. 6: prawe naokoło.
Okr. 7:*7 op., 2pr.*, powtarzaj naokoło = 64 o.
Okr. 8: *6 op., 2pr.*, powtarzaj naokoło = 56 o.
Okr. 9: *5 op., 2pr.*, powtarzaj naokoło = 48 o.
Okr. 10: *4 op., 2pr.*, powtarzaj naokoło = 40 o.
Okr. 11: *3 op., 2pr.*, powtarzaj naokoło = 32 o.
Okr. 12: *2 op., 2pr.*, powtarzaj naokoło = 24 o.
Okr. 13: *1 op., 2pr.*, powtarzaj naokoło = 16 o.
Okr. 14: 2 pr. naokoło = 8 o.

Utnij włóczkę, przeciągnij przez pozostałe 8 oczek i zaciśnij. Niestety czapa ma to do siebie, ze trzeba będzie schować dużo nitek. I to wszystko :-)

Na koniec można dodać pompon :-)

Na mój poszedł prawie cały motek czerwonego Nepala.

Zatem miłego dziergania :-)

P.S. Modyfikacje dla pozostałych Lorków to:
– czapa Agi: nabrane 76 o.; dodane 4.
– czapa Wojtka: nabrane 80 o.; dodane 8. (u Agi i Wojtka ominęłam okr. 6. w zdejmowaniu oczek).
– czapa Marcina: nabrane 96 o.; dodane 8.

3 myśli nt. „Czapka Narciarka”

  1. Piękne! Dziękuję za opis, pozwól że przepiszę sobie.
    pozdrawiam

  2. Na widok tak kolorowych czapek uśmiech pełną „gębą” wypłynął na moją twarz. Barwnie i radośnie! Żyć się chce!

  3. Pomysł z czapami dla całej rodzinki ekstra- nikt na wycieczce się nie zagubi. U nas w święta rozpanoszył się ten wirogagatek. Życzę dużo zdrowia w 2014 roku.

Możliwość komentowania jest wyłączona.